Rabu, 30 November 2011

‘Dua Monyet’ Wan Ahamad Bagai Tikus Baiki Labu di Manis FM

"Semua yang dicadangkan Hambali termasuk konti baru, pejabat baru dan peralatan baru dibatalkan. Wan Ahamad berjaya pengaruhi Mad Said untuk bukan sahaja batalkan persetujuan Terengganu Inc itu tetapi juga pecat Hambali...Ironinya dah tiga bulan stesen Manis FM  baru tak nampak kewujudannya dan tetap di takuk lama. Sedangkan di Terengganu kini, stesen Red FM, THR Gegar dan Trg FM sendiri sedang mempertingkat mutu dan program siarannya."

Ramai kawan Ambe tanya, apa jadi kepada Manis FM kalau kerajaan Terengganu jatuh kepada PAS?

Ambe kata, ia milik PASlah. Jadi tak payah PAS nak minta lesen radio. Mudah kan tu?
Tapi Ambe percaya ia tak semudah itu. Barisan Nasional (BN) Terengganu sukar juga untuk digugat. Fakta tetap fakta. Ambe rasa untuk PRU 13 ini susah selagi Mad Said ada kat jawatan Menteri Besar tu.

Oklah, kalau nak jatuhkan Mad Said atas fakta apa? Dia korup? Bini 3? Salah tadbir? Payah nak buktikan walaupun mungkin ada bukti.

Berbalik kepada Manis Fm. Ambe dengar cerita stesen ini bercelaru sekarang kerana beberapa sebab.

Memang ramai dok belasah Hambali Abdul Latiff termasuk Ambe tetapi terbukti orang yang Wan Ahamad Wan Muda lantik untuk gantikan Hambali tu 10 kali lebih teruk, tak tahu apa.

Ibarat pepatah Melayu – TIKUS MEMBAIKI LABU!


Risikan Ambe mendapati, apa yang diusahakan oleh Hambali sejak pertengahan 2010 berjaya hingga dia dilucutkan tugas oleh Wan Ahamad dan SUK, Datuk Mazlan Ngah.

Hambali berusaha membeli stesen radio itu dengan pengalaman beliau yang cuba direndah-rendahkan oleh beberapa kakitangan Terengganu Inc. kononnya Hambali tu reporter biasa je dulu.

Ambe tak kenali Hambali secara dekat tetapi Ambe tahu dia wartawan top pada 1980an dan 1990an. Dia Ambe tahu ketika di ntv7, iaitu stesen yang dibangunkan hasil titik peluh Hambali juga. Dia bertanggungjawab dengan stesen berita ntv7, khususnya Bahasa Melayu dan terkenal dengan cara penyampaiannya yang agak linien berbanding TV3 dan RTM ketika itu.

Malah kalau kita nak tahu, Hambali ini dipanggil Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Daim Zainuddin ketika menghadapi Pilihanraya Umum 1999. Duduk kerja di War Room Tingkat 37 Ibu Pejabat UMNO. Tugasnya memantau akhbar dan web pembangkang. Dia memang berpengalaman. Malah web pembangang ketika itu termasuklah MAHAZALIM turut menyerang beliau. Lihat bagaimana Anwar Si Mata Lebam tidak pun boleh pengaruhi rakyat untuk menangkan pembangkang ketika itu. Terengganu jatuh kerana faktor Wan Mokhtar!

Pemimpin selain Dr Mahathir seperti Pak Lah, Najib, Rafidah, Azalina, Yusuf Nor, Mustapa Mohamed dan ramai lagi tahu sumbangan dan peranan Hambali. Dia juga Ketua Pengarang akhbar WAWASAN MERDEKA, akhbar UMNO yang mati selepas Hambali berhenti kerja dengan Ibu Pejabat UMNO.

Jadi hubungan Hambali dan Tan Sri Hussein Ahmad tu bukan baru. Jadi bila Hambali mampu pujuk Hussein Serama jual lessen Manis FM kepada kerajaan Terengganu, Ambe tak heran.

Hussein Serama ada beritahu Utusan Malaysia dan beberapa syarikat lain bahawa lesen Manis FM bernilai RM12 juta hingga RM15 juta. Ambe pun tak tahu bagaimana Hambali boleh dapat bawah RM10 juta, Mungkin dia guna kuasa lain untuk paksa Hussein Serama jual serendah itu. Entah-entah dia menghadap Dr Mahathir untuk paksa Hussein Serama kerana lessen itu pemberian ‘peribadi Dr Mahathir’ kepada Hussein Serama!

Malah orang di Manis FM ada cerita ke Ambe, Hambali dah menilai semua peralatan di Manis FM Kota Baru tu pada nilai Zero. “Tok leh pakai so habuk.” (Tidak boleh pakai satu pun). Memang peralatan di Manis FM tu dah lama, boleh masuk muzium.

Lantas Hambali menyediakan kos peralatan dan katanya dah diluluskan oleh Mesyuarat Lembaga Terengganu Inc dan Husa Network, pemilik Manis FM.

Jadi bila Wan Ahamad lantik dua pentadbiran baru Manis Fm dan menolak terus Hambali, dua bahlol ini termakan pujuk siapa, Manis FM boleh bergerak dan beroperasi menggunakan barang lama.

Semua yang dicadangkan Hambali termasuk konti baru, pejabat baru dan peralatan baru dibatalkan. Wan Ahamad berjaya pengaruhi Mad Said untuk bukan sahaja batalkan persetujuan Terengganu Inc itu tetapi juga pecat Hambali.

Ironinya dah tiga bulan stesen Manis FM baru tak nampak kewujudannya dan tetap di takuk lama. Sedangkan di Terengganu kini, stesen Red FM, THR Gegar dan Trg FM sendiri sedang mempertingkat mutu dan program siarannya.

Mana Manis FM nak positionkan stesennya?

Bahlol dan bebal lagi ‘dua monyet’ yang dilantik oleh Wan Ahamad itu mtidak tahu langsung pasal siaran, program, iklan dan hubungan dengan Kementerian Penerangan dan Suruhanjaya Multi Media.

Wan Ahamad sengaja nak mampuskan Mad Said kerana dengki dengan Hambali kerana menjadi peneraju projek Manis FM ini.

Kalau stesen ini tidak berfungsi dan ketinggalan, orang akan belasah Mad Said.

Hambali khabarnya dah cuci tangan. Malah katanya jawatan Pengerusi untuk ditawarkan kepada Hambali pun dah dibatalkan.

Kalau Ambe jadi engkau Hambali….biarkan Wan Ahamad terjun dengan labu-labunya dan biar Mad Said lemas sama. Kalau Mad Said selamat, dia akan sedar kemudian!

Bak kata orang Terengganu…dua monyet Wan Ahamad itu ‘tok rok secetong’…

Manis FM bakal tersemban, dan pertanyaan di Sidang Dun minggu depan mengenai Manis FM ini akan menyebabkan Mad Said terduduk.

Kesian Mat Said, ada orang yang pandai ‘di bunuh’ kerana memandanya yang hasad dengki.

Jatuhnya Manis FM akan menyebabkan Mad Said akan dipersalahkan dan Wan Ahamad terlepas.

Sebagai penjawat awam, Wan Ahamad akan angkat bendera PAS sekali lagi kalau PAS menang…dan dia sewajarnya berlagak begitu kerana walaupun dia mendaftarkan dirinya sebagai ahli UMNO…hakikatnyan Wan Ahamad setia kepada PAS seumur hidup.


Ahmad Said akan ditongsampahkan oleh Wan Ahamad, iaitu orang kepercayaannya tidak lama lagi.

Hidup Wan Ahamad dan Mati kepada Manis FM dan Mad Said…..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan