Selasa, 17 April 2012

Betapa Cerdiknya Yusof Awang Hitam, Betapa Bodohnya Teganukita!!!!

Nak muntah Ambe baca berita dalam blog yang semakin tidak diiktiraf Timbalan Setiausaha Kerajaan (TSUK) – Teganukita – yang menyebut Yusof Awang Hitam ‘belanja RM20 ribu dari poket sendiri untuk orang Manir’!

Tolonglah, kalau pun nak promote Yusof pun janganlah perkara seperti ini dikeluarkan sebagai bahan berita.

Atau mungkin Pengarah Unit Komunikasi Negeri yang terbitkan

Teganukita, Shamsuddin Sulong masih terkenangkan Manir yang beliau kalah dua kali bertanding pada pilihan raya 1995 & 1999!

Nak muntah pun ada, nak tergelak pun ada apabila pujian meninggi diberikan kepada Yusof. Memuji Pegawai Pembangunan Dewan Undangan Negeri (DUN) Manir itu biarlah berpatutan.

 
Ambe bukan apa…memang mengakui baik apa yang dilakukan oleh Yusof itu. Tapi nak memuji belanja RM20 ribu dari poket melampaulah.

Wartawan Teganukita, Aida Abd Rahman macam ‘bodoh’ dan ‘diperbodohkan’ dan Teganukita pun yang ‘bengap’ tulis berita macam itu!

Menurut Teganukita: “Usaha yang dilakukan berpaksikan kepada keikhlasan bagi membantu penduduk yang tidak berkemampuan mendapatkan rawatan dan ubat-ubatan secara percuma.

Tidak ramai mengetahui hakikat sebenar kemudahan perubatan percuma yang disediakan Klinik Rawatan Masyarakat Yusof Awang Hitam, di Kampung Pulau Bahagia, sejak tiga tahun lalu itu mampu dimanfaatkan lebih 20,000 penduduk Dewan Undangan Negeri (DUN) Manir yang menelan perbelanjaan kira-kira RM20,000 sebulan.”

Ambe akui Yusof beri khidmat itu tanpa mengira latar belakang pesakit dan fahaman politik mana sekalipun mereka tetap diberikan layanan sama rata oleh lebih 10 petugas dan pakar perubatan, malah dibekalkan ubat-ubatan yang mengikut prosedur perubatan sebenar.

Namun menyebut “kos yang agak besar itu dikeluarkan dari `poket’ Manir, Yusof sendiri untuk menyediakan perkhidmatan setiap dua kali sebulan yang lazimnya pada pertengahan dan hujung bulan,” sangat tidak tepat.

Beginilah, cuba lihat anggaran yang diterima Yusof setiap bulan dan setiap tahun daripada peruntukan sebagai Pegawai Pembangunan Dewan Undangan Negeri (DUN) Manir:

1. Gaji atau elaun lebih tinggi daripada ADUN – dengan tuntutan dan sebagainya Yusof mendapat tidak kurang RM12,000 sebulan;
2. Peruntukan untuk DUN – kira-kira RM1.2 juta setahun – bermakna RM100,000 sebulan;
3. Untuk program keagamaan – RM50,000 setahun;
4. Untuk program sukan – RM50,000 setahun;
5. Untuk hari raya Aidilfitri dan Aidiladha – RM20,000 setahun;
6. Untuk perkara lain – RM50,000 setahun.

Nota – ini tidak termasuk yang diberikan Mad Said (Menteri Besar) sekurang-kurangnya RM100,000 setahun.

Untuk pembangunan di DUN Manir, ia datang dari peruntukan kerajaan negeri dan Kerajaan Pusat, bukan daripada RM1.2 juta setahun itu.

Jadi Yusof hanya belanja RM10,000 sebulan daripada peruntukan untuk DUN sebanyak RM100,000. Banyak ke? Yang lain ke mana?

Yusof juga dapat ‘projek khas’ daripada Mad Said untuk menawan Manir yang dikatakan dalam genggaman Barisan Nasional.

Banyak tu….Ambe tak boleh nak anggarkan. Yusof juga dikatakan jutawan kerana ‘dibela’ Ahmad Said sebagai penyokong kuat beliau.

HAKIKATNYA...kalaupun Manir kalah kepada PAS sekali lagi…Yusof tidak rugi apa-apa. Malah UNTUNG BESAR kerana apa juga peruntukan tidak dibelanjakannya akan jadi MILIK PERIBADINYA…

Malah Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak yang mengadakan lawatan sehari ke Terengganu dan melawat DUN itu pada 30 April lalu, meluluskan pula pembinaan Rumah Penginapan 1Malaysia berhampiran klinik dengan kos RM150,000.

Lihatlah betapa cerdiknya Yusof dan betapa bodohnya TEGANUKITA!

Padanlah Timbalan SUK sudah ada unit media barunya sendiri dan Teganukita pula tergugat besar!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan