Sabtu, 24 September 2011

Awang Tera Ajak Rakyat Australia Main Gasing & Sepaktakraw Bulatan

Mohamed Awang Tera ni tak habis-habis dengan cerita promosinya…

Sebelum ini kononnya batik Terengganu akan terkenal di Eropah dan beliau bertbelanja sakan wang kerajaan negeri kononnya promosi batik ke Eropah.

Beraya sakanlah pasukannya, termasuk pegawai Yayasan Pembangunan Usahawan Terengganu (YPU), khususnya Azmi Razik melancong di sana.

Kemudian promosi barangan Terengganu di Asia Barat umpamanya produk makanan di Dubai, Februrai lalu dan promosi yang tidak habis-habuis di kota lain di dunia kononnya mempromosi barangan Terengganu.

Malah, sudah jadi gurauan Exco Kerajaan Negeri bahawa Awang Tera ini jenis mempromosi diri dengan harapan dapat melancong atau ke luar negara dengan cara promosi berkenaan.

Ramai tertanya-tanya kedudukan sebenar rangkaian kedai T’Shoppe, D Muara Liva Seafood (gambar kiri Menteri Besar rasmi D Muara) dan banyak lagi yang dikeluarkan melalui idea gandingan Awang Tera – Azmi Razik.

Kelmarin beliau menyebut Kerajaan Negeri akan memperkenal lima jenis produk Industri Kecil dan Sederhana (IKS) pada Perth Royal Show 2011 di Claremont Showground Australia, dari 1 hingga 8 Oktober ini.

Katanya, di Australia, khususnya di Perth yang mempunyai lebih 20,000 rakyat Malaysia, merupakan pasaran besar bagi YPU untuk produk IKS.

Pertanyaan ialah nak ajak rakyat Australia atau rakyat Malaysia di sana untuk makan keropok, pakai batik dan main gasing serta wau?

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Ba:ndar, Usahawan dan Koperasi negeri itu berkata Kerajaan Negeri akan diwakili Yayasan Pembangunan Usahawan Terengganu (YPU) pada pameran itu.

“Kita harap produk terbabit akan menembusi pasaran Australia pada masa akan datang,” katanya. Harapan…dah berapa banyak tinggal harapan di sana.

Seperti juga harapannya untuk menang di DUN Cukai….asyik tinggal kawasannya, Badan Perhubungan UMNO pun bimbang dengan gelagatnya. Banyak pihak meramalkan Awang Tera akan kecundang jika benarkan beliau bertanding.

Kini Awang Tera kata lima produk IKS yang akan diperkenal oleh Kerajaan Negeri pada program itu ialah keropok lekor sejuk beku, keropok kering, kraftangan, tekstil, jus rozel dan ikan sardin.

Cerita pasal nak promosi keropok, jus rozel,kraftangan ni dah muak mendengarnya…Selain itu kata Awang Tera, pihaknya juga akan membawa beberapa jenis permainan tradisi seperti wau bulan, gasing, sepaktakraw bulatan serta demonstrasi batik.

Mohamed berkata penuntut Malaysia di Australia akan digunakan untuk memjayakan demonstrasikan permainan tradisi tersebut.

Letih mendengar mulut Awang Tera ini…dan akhirnya beliau mengatakan Terengganu juga akan memperkenal industri pelancongan bagi menarik pengunjung ke negeri itu.

Kali ini delegasi kerajaan negeri yang akan membelanjakan duit rakyat untuk
melancong terdiri daripada 13 pegawai, selain usahawan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan